Dressyrträning 1/9

Idag var det första Astrid-träningen på KRK. När vi åkte till stallet, såg vi från vägen hur Fisen precis lade sig ner för att rulla så hon var genomlerig när jag tog in henne. Då vart det lagom stressigt att hinna borsta och rida fram.
Jag hade inte så stora förväntningar på träningen. Det är första för säsongen och jag har inte ridit något riktigt dressyrpass på henne sedan före semestern. 
 
Vi jobbade med skritt - halt, korta steg och skritt - trav övergångar. Det tog en stund innan det släppte och hon blev riktigt lösgjord. Eller det tog ett tag innan jag inte red som en kratta vill säga. I traven och galoppen jobbade vi med att flytta lite på volten och lite tempoväxlingar. I slutet jobbade vi med skänkelvikning på hörnlinjen. Det släppte på en gång för oss och vi fick göra lite svårare övning med kortare diagonal, alltså med mer tvärning.
Men det är som Astrid säger, nu kan man "snabbspola" övningar som vi förut fick jobba hela lektionen med att få till. Nu är det 10m med det, 10m med det osv och det räcker. 
Den sista kvarten skulle vi göra en galoppövning på fyrkanen men jag hoppade den då jag kände att Fis var jättetrött.
 
Jag är jättenöjd med träningen. Det gick superbra med tankte på att jag inte trimmat eller ridit riktig dressyr på henne sen vilan. Hon var lösgjord, lyssnade fint på hjälperna och var framåt (innan hon blev trött, men det är ju förståligt). Astrid tyckte också det såg jättebra ut med tankte på förutsättnignarna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback