Roffe Clinic

I onsdags var jag ju på clinic med självaste Rolf-Göran Bengtsson!
 
Det började med att Roffe gjorde entre på den Arnold Assarson ridne hingsten Contant Q. Därefter berättade och visade han olika övningar. Sedan var det dags för de två första eleverna. Så rullade det på med elever på olika kunskapsnivå och ålder på hästarna. Roffe var hela tiden noga med gunderna och att hästarna skulle lyssna innan de fick börja hoppa.
 
En sak som fascinerade mig under kvällen var hur många gången han sa till eleverna att "rida hästen så rakt du någonsin kan". Just den frasen. Det han menade på är att hästen ska kunna minska när den är rak för att lätt kunna tas tillbaka mellan hinder utan att böja sig. Men den frasen ätsade sig fast i mitt huvud, så om någon undrar varför jag hela tiden tempotväxlingar på rakt spår, förstår ni varför nu..
 
Clinicen var väldigt bra och mycket inspirerande! Roffe var dock lite "stel" i början (vilket jag också förstår med säkert 1000 pers på läktaren), men i slutet när han vart lite varm i kläderna, pratade han på som bara den.
Det var häftig att få ta del av världens bästa ryttare iallafall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback