Tisdag

Först red jag Zally. Hon var himla fin! Det är så roligt att rida den hästen!!
Jag värmde henne en ganska lång stund. Sen tränade jag öppna, sluta och längningar i trav. Bakdelsvändningar i skritten. I galoppen gjorde jag övergångar mellan samlad och ökad, lite galoppskänkelvikning (eller vad man ska kalla de..) och i slutet testade jag en övning i galopp på volt med tagen bakdel. Allt funkade finfint!
-
Fisen fick vila idag med. Gammelgård skulle komma och vaccinera så. Vi väntade och väntade, och efter nån timme efter bestämd tid kom han. Medan vi väntade fick Fis gå och beta utanför stallet. Mysponny♥
-
Den här övningen gjorde jag förresten med Zally :)

”Nosa på galopp-piruetter”

Gör så här:

Hästen ska vara ordentligt varm och framriden innan du börjar med den här övningen. Rid en volt i skritt, cirka 10 meter i diameter kan vara bra att börja med. Så småningom vill man att volterna ska kunna bli mindre, men volten ska inte vara mindre än att du kan bibehålla dess storlek i galopp.

Rid ett bestämt voltspår med framdelen och rid efter hand med tagen bakdel. Ha kvar hästen på samma sätt och fatta galopp.
- Fatta genom att aktivera främst ytter bak, och ta inte bakdelen mer än vad du har gjort i skritten, säger Ulf.
För att inte stoppa hästens framåtbjudning ska du hela tiden rida fram mer än vad du låter hästen gå.
- Sätt till lite mer energi än vad du släpper fram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback