Heeej!!

Jag lever fortfarande! Kommer lixom aldrig till skott och skriver på bloggen. Har gjort ganska mycket i helgen också. Eller ja, inte så mycket =D
-
Felicia har gått super i dressyren onsdag och torsdag, har kunnat gjort öppna längs hela långsidan(!). Longerade jag henne igår.
Det var jättelängesedan jag gjorde det. Hon brukar fara runt, dra iväg, bocka, tvärstanna tvära och vägra gå ovs.
Men i fredags var hon lugn. Felicia har vuxit upp!!!
Hon bråkade visserligen litegrann men ingenting jämfört med tidigare. Duktig pålle!
-
Igår var det dressyrträning för Astrid.  Nu hade hon gått ganska hårt i några dagar tidigare så jag tänkte hon skulle hållit sig lugn. Men icke.
Hon var fin i traven och i början. Sen kom vi till galoppen.
Vi skulle rida förvänt galopp på volten. Fatta förvändgalopp redan på volten.
Det gick bra till en början, sen när hon förstod vad jag egentligen ville, att hon skulle vara utåtställt (alltså ställd åt den galoppen) så började hon blir stark och motsträvig.
Jag fick kämpa kan jag säga. Ett antal gånger fick jag styra inte i väggen och göra en volt för att hon skulle ta tygeltaget. Jag fick kramp i armen, och inte lite kramp..
Så jag fick ta en paus.
-
I andra varvet lät vi henne gå inåtställd (ställd åt andra hållet än galoppen). Då kunde hon länga på yttersidan och då gick det lättare. Men övningen gick ju ut på att ställa utåt och samla galoppen, så vi får träna vidare på det.
-
Efter galoppen fortsatte vi med skritt. Bakdelsvändningar!
Det gick över förväntan faktiskt! Vi jobbade med att flytta med vikten och inte sitta och banka runt dem som många gör. Astrid förklarade att många tror de gör rätt med att använda skänkeln och trycka runt, men när de sedan ska börja med skrittpiruetter fungerar det inte och de får börja om från börjar med bakdelsvändningar och göra dem "rätt" från början.
Vi avslutade med lite ryggningar och sedan låg form på böjda spår.
-
Skulle ha haft träning på onsdag, men min underbara tränare Astrid kunde ha en på fredag kväll istället! Det är ju tävling på lördag och det går nämligen mycket bättre på tävling om jag haft träning dagen innan. Det är ju FINAL och allt!
TACK ASTRID! Bästa tränaren! =D
-
Jag frågade henne om sadeln, för den glider alltid åt sidan. Jag får sitta och rätta till den hela tiden.
Hon tyckte vi skulle kolla den hos en sadelutprovare. Hon trodde antingen att den satt pyttelite dålig eller att den låg för långt fram. Ska prova sadla längre bak några gånger för att se om det blir bättre.
Hon trodde det även kunde vara för att Felicia är väldigt rund över ryggen, så den glider lite då.
-
Idag har jag varit funktionär på klubbens lokala dressyr. Med bästa Sara såklart =D
Så ni vet laggar blogg.se så bilder blir det inte just nu. Ni får bilder och en liten film från i fredags imorgon om ni har tur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback