Ingen ändring i TR
Tävlingsreglementet är inte ändrat när det gäller storlek på logotyper på utrustning för häst och ryttare. Regeln för var och hur sponsorer får exponera sig har fått ett eget moment i TR 1, men reglerna är desamma som tidigare, med några förtydliganden och rekommenderade storlekar på reklamyta från internationella förbundet FEI.
- Vi följer endast internationella förbundet FEI:s regelverk, säger marknadsansvariga Emmelie Johansson på Svenska Ridsportförbundet.
Hon välkomnar alla som vill synas tillsammans med ridsporten.
Inom alla idrotter är matchkläder och utrustning exponeringsplatser för sponsorer. Där finns regelverk för vilka ytor som får och kan användas.
Inom ridsporten har tillverkningsindustrin sett till att synas på kläder, utrustning för hästar och fordon.
- Det är tillåtet att bära logotyper utan att ha ett sponsorskontrakt på nationell nivå i Sverige, betonar Tobias Mattsson, ordförande i Tävlingssektionen. Så köper någon ridbyxor eller annat med tillverkningslogotyp är det inget problem.
Här har Tävlingssektionen försökt underlätta för både ryttare och tillverkare.
Tidigare krävdes ett avtal mellan ryttare och sponsor. Är det ryttare som rider internationellt krävs ett sponsorsavtal för att ryttaren ska få bära reklam.
- Men vill den lokala ridsportbutiken sponsra en ryttare är det helt OK, precis som om mamma eller mormor köper utrustning med logotype på, förtydligar Tobias.
Tobias Mattsson ser inget problem med logotyper på utrustning som benskydd eller liknande.
- Däremot kan det finnas sadeltillverkare som har brukat större yta än tillåtet för sin logotype. Men det är ett problem som vi får lösa på sikt, fortsätter Tobias Mattsson.
Det ska understrykas att nedanstående mått är hämtade från FEI:s regelverk och är endast rekommenderade mått!
Mom 151 Sponsorskap, reklam
1. Reklam, sponsorer
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.
Ryttare har rätt att bära reklam (logotyp) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn
enligt nedan specificerade ytmått. Reklamrätten vid internationella tävlingar som
VM, EM och Nations Cup tillhör Ridsportförbundet. Ryttare som tävlar internationellt
måste ha sponsorkontrakt godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte
Olympiska Spel eller andra tävlingar under ICO:s beskydd. Om personlig sponsor ska
användas vid VM eller EM fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotyp endast exponeras på en maximal area av:
(OBS! Nedanstående mått inom parantes är FEI-regler och är under 2012 bara
rekommenderade mått.)
Hoppning
1.1.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida
1.1.2 Ridjacka 80 cm² (10 cm hög, 8 cm bred) på varje sida av
jackan i höjd med bröstfickan
1.1.3 Ridbyxor 80 cm² (20 cm lång 4 cm bred) en gång på vänstra
benet
1.1.4 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje sida
1.1.5 Ridhjälm 125 cm² (25 cm lång, 5 cm bred) mitt på hjälmen
1.1.6 Insektsluva 75 cm² (7,5 cm hög, 10 cm lång) endast en gång
1.2 Dressyr
1.2.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida
1.2.2 Ridjacka 80 cm² (10 cm hög, 8 cm bred) på varje sida av
jackan i höjd med bröstfickan
1.2.3 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje sida
OBS dessa mått är endast förslag från FEI som kan börja gälla 2013.
Bara jag som är lättad? =D