Provrdning på Mallorca

När vi var i Spanien hittade jag en intressant häst på HästNet. Så vi ringde på den och fick komma och provrida. Stället var jättemysigt och de har många fina hästar. Ägaren pratade jättebra engelska och där jobbade även en svensk tjej så det var inga problem med kommunicationen. 
 
Hästen som jag provred var en PRE valack född -07. 163cm i mkh och mörk skimmel. Han var sent tagen pga han växt lite ojämt som jag förstod det, så han var knappt riden ett år. 
 
Först släppte vi honom i paddocken så vi fick se hur han rörde sig och så. Sen red ägaren en stund först och visade honom. Sen satt jag upp och skrittade ganska länge. Sen travade jag och galopperade också. Jag gjorde inte speciellt, bara svängde rund lite, tempoväxlingar och lärde känna honom lite. 
 
Han var nog bland de häftigaste hästar jag suttit på. Så himla lyhörd och känslig för hjälperna. Jättelätt i munnen och svarade på allting. Hela tiden var ville han jobba och typ: Vad vill du jag ska göra nu?? Utan att ta egna initiativ utan gjorde det jag bad honom om. Han väntade verkligen på ryttarens kommando.
 
Efteråt spolade dem av honom och så. Sen stod jag mest och klappade och gosade med honom. Riktigt social och mysig häst, precis min typ!! Synd bara att de ville ha så pass mycket för honom, för mycket för en så oinriden häst tycker vi. Sen får man ju lägga till pengar på att importera honom isåfall och det blir alldeles för mycket... 
 
Ägaren frågade även om jag ville prova någon av hingstarna. En var 4år och mer vild än tam och den andra var 7 och superfin, rena drömhingsten. Men en hingst, näe... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback