Studiedag ! :)

STUDIEDAG ! :)

Underbara studiedag!
Solen lyser, vädret är bra.
Fick lite sovmorgon. Cyklade ut till staller runt 11. Först mockade jag och bytte vatten o gjorde mat. Sen tog jag inte hästen och borstade och lindade så fint. Fixa fram sadeln och tränset. Jag var duktig och tog med jodpushen att rida i istället för vinterskorna. Sen traskade jag till ridhuset och blev mkt förvånad över att nyckeln/ploppen faktiskt funkade. Det är ett sådant här lås som man har vanlig nyckel till utan en plopp som man håller upp och så lyser det grönt eller rött. Den brukar lysa rött men idag funkade den! Inne i ridhuset höll bonden som jobbar på ridskolan på med att städa och möblera om i hinderboden. Så han borra och hamra och lät väldigt mycket. Det tyckte Fisen var jätteläskigt. Hon vilade igår så hon var ju pigg också. Pigg och spänd och stark. Kan ju tillägga att vi började ridpasset med en galopptur då hon blev rädd för borrmaskinen.
När hon lugnat sig började jag jobba och ställa henne på volten. Joggade igång lite och fortsatte jobba på volt. Sen flyttade jag henne lite år båda håll. Galopparbetet gick mindre bra. Hon var grymt stark och tog tag i bettet i början. Efter en stund blev hon mjukare och gick bättre i formen fast hon fortsatte vara stark. Smarta lilla jag glömde ju ridhandskarna i stallet så galoppen resulterade i vattenblåser på hela händerna... Samlad galopp var inte att tänka på..
Efter sisådär 60min började hon gå att rida normalt. Fortfarande stark men tröttare. Då red jag igenom LA:1 en gång. Det vi behöver bli bättre på är skänkelvikning undan höger skänkel, och sen förvända galoppen där hon tycker det blir jobbigt och ökar, drar upp huvudet och tar bettet. Men det är ju våran första LA.
Det är bara att träna.
Fisen var genom svettig när vi kom tillbaka. Så jag la på henne fleecetäcket och ställde in henne en stund i boxen medan jag plockade undan sadeln. Jag hann äta en macka också. Eller rättare sagt jag och Fisen delade på mackan. När mackan var uppäten borstade jag av henne och hon var fortfarande lite blöt så hon fick stå kvar inne. De andra hästarna kommer ändå snart in. Hon fick lite hö att tugga på så länge.
See you later, alligator. I´m a wild crocodile!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback